HAÁSZ ISTVÁN
festő-, grafikusművész

Gönc, 1946. február 3.
1136, Budapest, Balzac utca 35.

1968-ban az egri Tanárképző Főiskolán rajztanárként végzett. 1979-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti Főiskolán. 1988 óta a Magyar Iparművészeti Főiskola tanára. 1989 óta a Szentendrei Régi Művésztelep tagja. Díjak, ösztöndíjak. 1990: Nemzetközi Festészeti B. díja, Toru; 1991, 1996: a Pollock-Krasner Foundation ösztöndíja, New York; 1992: DAAD-ösztöndíj, Atelierhaus, Worpswedel; 1994: Villa Waldaberta, München város ösztöndíja; Magyar Köztársasági Arany Érdemkereszt.

Beke Zsófia a következőket írja munkásságáról: „A hetvenes években grafikákat, metszeteket készített, kevés vonallal, geometrikus-mértani formákkal. Monokróm, geometrikus felületekből hozta létre konstruktív, konkrét festményeit, később a fal síkjából kiugró relief-festményeit. A nyolcvanas években készült munkáinak címe változásról, időbeliségről, terekről, mozgásról, alakulásról beszélnek, miközben a szóban forgó festmények mindegyike egyenként, első látásra a címben feltüntetett kifejezésnek épp az ellenkezőjét mutatja: állandóságot, stabilitást, racionális síkokat, mozdulatlanságot. Ha viszont munkáit sorozatoknak tekintjük, és azokat egymáshoz viszonyítva szemléljük, valóban szekvenciák, ritmus, váltakozás és dinamika fedezhető fel bennük (pl. a nyolcvanas évek végén készült, ún. rekeszképek kombinált sorozatain: Változó tér, Változás, Alakulás címmel). 1991-től készíti ún. objekt-sorozatait, amelyek egyszerre tekinthetők festményeknek, kollázsoknak, reliefeknek és objekteknek. Négyzetes, kubisztikus szerkezetű, festett alkotásai, reliefjei első látásra centrális, szabályos formákra épülnek. A látszólagos szimmetria és szabályosság azonban az egymáson elforduló négyzetek vagy törésvonalak és rések mentén elcsúsztatott trapézok, háromszögek, diagonális egyenesek révén megbomlik. Ezzel együtt azonban igen precíz, kiszámított, de kifürkészhetetlen rendet feltételez (Feldafung-sorozat, 1994; Prae-post-sorozat, 1996; Objekt/Stanza-sorozat). Az utóbbi, reliefszerű, négyrészessé alakuló sorozata egyetlen négyzet alapú fali kompozícióból töredezik ablaküveghez hasonló, összetett négy négyzetre, ezzel együtt a síkból a térbe nyíló-tagolódó, citromsárga falplasztikává. A Szentendrei Művésztelep hagyományába talán legkevésbé illeszkedő művész. Formai szempontból leginkább Barcsay Jenő és Korniss Dezső bizonyos munkáival rokoníthatók alkotásai. Minimalista-redukcionalista alkotásai nemcsak a tiszta geometria kétdimenziós leképezései (grafikák vagy festmények), hanem tiszta tárgyi minőségükben objektek, modellek, reliefek, plasztikák, térformák és installációk is egyben, amelyek nyelvi és vizuális-objektív értelemben vett zenei, költői, matematikai vonatkozások objektivizált jelei, ikonjai. A nyugati absztrakt-geometrikus, konstruktivista művészek közül művészete leginkább Mondriannal, Doesburggal, W. Dexellel, W. Streminskivel vagy a svájci konkrét művészi mozgalmakkal rokonítható, valamint az amerikai hard edge, a shaped canvas és az ún. colour-field painting irányzatok, mozgalmak törekvéseivel is párhuzamba állítható. Felhasznált anyagai: falemez, léc, finn karton, három- vagy többszögletűre vágott, transzparens hatást keltő újságpapírdarabok. Színhasználata (főként a 90-es évek sorozatainál) általában a fehértől a narancsig terjed. A monokróm felületek lazúros, transzparens hatása jellemzi alkotásainak, műveinek részeit, felületeit. Munkáinak kompozíciós elemei, jellemzői az aszimmetria, az élek, a bevágások (rések), a sík felület és a tér közti átmenet, a ritmikus szerkezet, valamint a fény-árnyék hatások.”

Egyéni kiállítások. 1970: FMK; 1973: BME, E-épület; 1974: Egyetemi Színpad, Bp.; 1975: Ferencvárosi Pincetárlat, Bp.; Pollack Mihály Műszaki Főiskola, Pécs; 1978: G. EP, Jürgen Schweinebraden, Berlin; 1979: Fészek Klub, Bp.; Bástya G., Bp.; 1980: Pest Megyei M. K. és Könyvtár lakótelepi klubja, Szentendre; 1982: Helikon G., Bp.; 1988: Dorottya G., Bp.; 1989: Salamon-torony, Visegrád; Magyar Kulturális Intézet, Varsó; G. 72, Chelm; 1990: G. Art Leasing Roland Aphold, Freiburg; 1991: Pozíciók VIII., Bécs–Bp., Kordina–Haász, Fészek G., Bp.; 1992: G. Ann’s Art, Groningen; G. Altes Rathaus, Worpswede; Noordelijke Hogesschool, Leeuwarden; 1993: G. Ars Novum Roland Aphold, Freiburg; Hochschule für Künste, Bréma; Fészek G., Bp.; 1994: Worpswedei képek és objektek, Goethe Intézet; Művésztelepi G., Szentendre; Offenes Atelier, Villa Waldaberta, Feldafing; 1995: MHB Immo Art G.–Körmendi G., Bp.; 1996: G. Lieu Art Center; Rainer René Müller, Heidenheim; 1997: Festmények, rajzok, objektek 1994–97, Ernst M., Bp.; 2000: FK.

Csoportos kiállítások. 1971: Állatkert, Bp.; 1971–73: Balatonboglári kápolnatárlatok; 1972: Ernst M., Bp.; 1973: Kopernikusz, BME; 1975: VLS G., Szentendre; Nemzetközi Művésztelep, Osetnica; Cayc, Buenos Aires; Immt, BME; 1981: Műcsarnok, Bp.; 1983: Cabo Frio International Print B., Brazília; XV. Nemzetközi Grafikai B., Ljubljana; VI. Nemzetközi Rajzbiennálé, Middlesbourgh, Cleveland; 1984: Műcsarnok, Bp.; 1986: IX. British International Print B., Bradford; Victoria and Albert M., London; L’Art Contemporain Hongrois Freyming-Merlebach; 1993: Magyar Ház, Berlin; 1995: Mouvement MADI, G. Claude Dorval, Párizs; Konkrete Resultat, Kammerhof G., Gmunden; Konkrete Kunst und Aleatorik, Gmunder Symposion; Konkrete Resultat, G. Ostler, München; 1996: Kunstmarkt Dresden, G. Lieu Art Center; Risultati Concreti, Studio Spaggiari, Milánó; Immerzeit, ACP Vivian Ehrli G., Zürich.

Munkái az alábbi közgyűjteményekben találhatók: Anstwowa G. Sztuki, Lódz; Artpool; Ferenczy M., Szentendre; Fővárosi Képtár; G. Ars Novum Roland Aphold, Freiburg; Hypo-Bank Hungaria; Janus Pannonius Múzeum, Modern Képtár, Pécs; Ludwig M., Bp.; Magyar Nemzeti Galéria; M. Okregowe, Chelm; M. Modern Art-Sammlung Jürgen Blum, Hünfeld; Markt Beratzhausen; M. Sztuki Wspólczesnej, Chelm; Worpsweder Graphotek.

Művészetét méltató fontosabb írások. BÁN A.: Haász István kiállítása a Helikon Galériában, MŰV, 1983/4; SÍK CS.: Haász István (kat.), Dorottya G., Bp., 1988; FRANK J.: Portré. Akár a házikoncert, ÉS, 1990. július 27.; KOZÁK CS.: kat. bev. tan., Fészek G., Bp., 1991; WOLF, D.: Flachen summieren sich zum Bild, Weser Kurier, 1993. április 23.; NÉRAY K.: kat. bev. tan., Goethe Intézet, Bp., 1994; DIETZE, L. DR.: kat. bev. tan., Goethe Intézet, Bp., 1994; NOVOTNY T.: A szóképek elillannak, a tárgymetaforák megmaradnak, ÚM, 1995/5; SÍK CS.: Haász István újabb művei. Festmények-rajzok-objektek 1994–97 (kat.), Műcsarnok, Bp., 1997; SÍK CS.: Olaj/vászon (kat.), Műcsarnok, Bp., 1997; KMML, 1999.

Rövidítések