IMRE MARIANN
képzőművész

Medgyesháza, 1968. április 7.
2000, Szentendre, János utca.
Telefon: 26/316-091

1986-91 között a Magyar Képzőművészeti Főiskola festő szakán folytatta tanulmányait, 1991-94 között posztgraduális képzésben vett részt. Díjak, ösztöndíjak. 1992: Barcsay-díj, 1993: a Salzburgi Nyári Akadémia ösztöndíja, 1993: Herman Lipót-díj, 1994: a Karl-Hofer-Gesellschaft Alapítvány ösztöndíja, 1995: Derkovits-ösztöndíj, 1996: a FKSE díja, Stúdió ’95, Vigadó G., 1999: a Római Magyar Akadémia ösztöndíja.

Merhán Orsolya így összegzi művészetét: „1990-es évek eleji minimalista képein a reduktív formaképzés és a faktúra kérdéseivel foglalkozott (T, 1993). Ekkor készített installációi is a tükröződés, a negatív formaadás és a hiány vizuális megjelenítésére épültek (Szintek, 1993; Kék terem, 1993; Kitöltetlen terek passzív képzelete I-II., 1994). Az évtized közepétől a természet szimbolikus jelentéseket hordozó anyagait használja, a természeti jelenségek és formák metaforikus kifejezésére reflektáló installációkon dolgozik. A klasszikus témákat (tájkép, szentek) szokatlan eszköztárral és anyaghasználattal, sok invencióval és érzékenységgel dolgozza fel munkáiban: a falra kent, fényérzékeny emulzió révén születő kép és a fa-, illetve betonelemek együtteséből hozta létre Tájkísérletek (1996) című installációját és hímzett betonformákból álló műveit. A betont organikus anyagokkal (textil, cérna, fű) és a szürke felületen megjelenő színes, gyakran virágokat formázó hímzett motívumokkal társítja (Cím nélkül, 1998; Cím nélkül, 1999). Betonhímzésein is nagy szerepet kap a tér és a fény: a betonformákból a térbe vezető, transzparens struktúrát alkotó cérnaszálak révén művei finom, egyszerre organikus és spirituális aurát teremtenek maguk köré (St. Cecilia, 1997).

Egyéni kiállításai. 1992: In memoriam, Zsinagóga, Makó; 1993: Szintek, Liget G., Bp.; 1994: Kitöltetlen terek passzív képzete, Óbudai Pincegaléria, Bp.; 1995: Hallhatatlan hangok, Szegedi Ifjúsági Ház; Határidőnapló, Stúdió G., Bp.; 1996: Tájkísérlet, Téli G., Szentendre; 1997: Szent Cecília, Liget G. Számos csoportos kiállításon vett részt, külföldön is. 1993: Térképzetek, Budapest G.; Kék Terem, Hágai Királyi Akadémia; Második Kortárs Magyar Epigon Kiállítás, G. KX, Hamburg; 1994: Hét portugál, hét magyar művész kiállítása, Budapest G.; Redukció, Na-Ne G., Bp.; Budapest–Berlin, Künstlerwerkstatt Bahnhof Westend, Berlin; Műcsarnok, Palme Ház, Bp.; Alagút, Magyar Intézet, Prága; portugál-magyar cserekiállítás, Lisszabon; 1995: Szt. Jacobi templom, Hamburg, 1996: A legkevesebb, Ernst M., Bp., 1997: Rejtőzködő, Ernst M., Bp., 1998: Kalandra való nagyszerű nap, Budapest G.; Station to Station, Living Art M., Reykjavik; Bőr, Józsefvárosi G., Bp.; Germination 10., Athén; 1999: XLVIII. Velencei B.

Művészetét méltató fontosabb írások. WIESLER, H.: Imre Mariann (kat.), Berlin–Budapest, Bp., 1994; SZUROMI P.: Hangok, ÉS, 1995. szeptember 1.; TÍMÁR K.: Határtalan időnapló, Magyar Narancs, 1995. szeptember 7.; WUCHER, M.: Sütő Istvánné teleírt határidőnaplója, Balkon, 1995/12; ANDRÁSI G.: A tér képe. Beszélgetés Imre Mariannal, Menesi Attilával és Várnagy Tiborral, Nappali Ház, 1996/2; LOPEZ, H.: L’Art en el Paisatge (kat.), Farrera de Pallars, SP, 1996; PÁLDI, L.: Imre Mariann (kat.), Saarlandisches Künstlerhaus, Saarbrücken, 1997; ANDRÁS E.: A test reprezentációja a kortárs magyar művészetben. Erotika és szexualitás a magyar képzőművészetben, Bp., 1999; TATAI E.: A lehetetlen megkísértése. Tempting the Impossible. La tentazione dell’impossibilita (kat.), XLVIII. Velencei B., 1999; KMML, 1999.

Rövidítések