MÁRKUS PÉTER
szobrászművész

Budapest, 1956. augusztus 29.
Budapest, Hajnóczy J. utca 20.
Telefon: 356-50-15
2000, Szentendre, Bokréta utca 2/A

1982-87 között a Magyar Képzőművészeti Főiskolán folytatta tanulmányait, mestere Somogyi József volt. 1997–99-ben az Ars Hungarica Művészeti Szakközépiskolában (Bp.), 1999–2000-ben a JPTE Művészeti Karán tanít. Díjak, ösztöndíjak. 1986: Herman Lipót-díj; 1989: az Eötvös József Alapítvány ösztöndíja; 1990–93: Derkovits-ösztöndíj; 1993: Országos Kisplasztikai B., Pécs, Baranya megyei alkotótelepek díja; Nagyatádi Faszobrászati Kiállítás, Nagyatád város díja; 1994: Nemzetközi Szobrászrajz B., fődíj; 1996: a Laborcz Ferenc Alapítvány díja; 1997: Nyíregyháza-sóstói Művésztelep, Képzőművészeti Lektorátus, FIDEM-díj; 1998: Munkácsy Mihály-díj; 1999: MAOE-ösztöndíj; 2000: HungArt-ösztöndíj; 2002: Nagyatádi Faszobrászati Kiállítás, fődíj. Tagja több szakmai szervezetnek: MAOE, Magyar Szobrász Társaság (1997-től vezetőségi tag), Reneé Művészeti Társaság, Symposion Társaság, MKISZ szobrász és érmész szakosztály, NKA Képzőművészeti Szakkollégium (2001-től művészeti kurátor).

Lóska Lajos a következőképpen jellemzi munkásságát: „A klasszikus szobrászati technika, a viaszvesztéses bronzöntés magas színvonalú művelője. Az öntés után még megformálja a bronzot, majd patinázza. Szabálytalan körvonalú sík felületekből felépített szobrai organikus formákat, mozgást idéznek. Egyszerre emlékeztetnek élőlényekre és munkaeszközökre (harapófogó, markológép). Fémből és fából készült szobrainak jellegzetessége a sík és kontúr hangsúlyos szerepe. Fémből hajlított, grafikus karakterű munkáinak hatását az árnyékhatások kihasználása is fokozza. Több rétegben felrakott, puha papírból kollázsokat készít, amelyeken egy-egy hangsúlyos fekete vagy vörös vonal húzódik keresztül. Egyaránt készít figurális és nonfiguratív szobrokat. Ez utóbbiakat a konstrukció kiemelése jellemzi, illetve az, hogy a nyitott vázszerkezetre súlyosabb, zárt – gyakran fa – formákat erősít. A módszerrel nyitott, légies, ugyanakkor hangsúlyos, teret szervező nonfiguratív plasztikákat hoz létre (Navigátor, 1993; A felhő, 1997).”

Egyéni kiállítások. 1989: Szerb templom, Balassagyarmat; 1990: Stúdió G., Bp.; 1995: Gaál Imre G., Bp.; Műcsarnok, kamaraterem, Bp.; 1997: Csepel G., Bp.; 1999: Művésztelepi G., Szentendre; 2000: Öntöttvas alkotótelep, Salgótarján; Táltos Klub, Bp; Kis G., Komárom; Fregatt G., Bp.; Kaposfüredi G.; Ferencvárosi Pincegaléria, Bp; Mojitó Cafe, Bp.

Csoportos kiállítások (válogatás). 1986: FKS, Elsőévesek kiállítása, Bp.; 1987-től: Országos Kisplasztikai B.-k, Pécsi G., Pécs; 1988: Fiatal Képzőművészek Kiállítása, Ernst M., Bp.; 1988-89: Monumart, Budapest G.; 1989: 1956-os emlékmű pályázatának kiállítása, Budapest G.; 1991: Stúdió-kiállítás, Ernst M., Bp.; 1992, 94: Nemzetközi Szobrászrajz B., Bp.; 1992, 94, 2002: Országos Faszobrászati Kiállítás, Nagyatád; 1994: Kisszobor-kiállítás, VG; 1995: Dole (Franciaország); Otigne (Belgium); Vallomások a vonalról, VG; Helyzetkép/Magyar szobrászat, Műcsarnok, Bp.; 1996: Hidak ’96, Pest Center, Bp.; 1997: Művésztelepi zárókiállítás, Nyíregyháza; Reneé Művészeti Napok, Bp.; 1998: Ma-tematikus, Pest Center, Bp.; Művészet inkubátorban, Szentendre; Belső rajz, Nádor G., Bp; Állami díjazottak kiállítása, Palme Ház, Bp.; 1998-tól: a Magyar Szobrásztársaság kiállításai, Bp., Dunaszerdahely, Komárom; 1999: Káosz és Rend, VG; Óvilág – Újvilág, Budapest G.; Országos Érembiennálé, Sopron; 1999, 2001: Szentendrei Tárlat, MűvészetMalom; 2000: MAOE-ösztöndíjasok kiállítása, Palme Ház, Bp.; Óvilág – Újvilág, Philapelphia; Szobrászaton innen és túl, Műcsarnok, Bp.; XIII. Érembiennálé, Sopron; Dante-kiállítás, Ravenna; Salgótarjáni Tavaszi Tárlat; Szerelem, Csepel G., Bp.; a Symposion Társaság kiállítása, Bp.; Aquart, csepeli Kék Iskola, Bp.; Testvérvárosok, Bielsko Biala, Ostrava, Szolnok; Mítosz, szimbólum, jel, All India Fine Arts&Crafts Gallery, Újdelhi; DeFORMA Alapítvány, Tatabánya; 2002: a Nyíregyháza-sóstói Művésztelep gyűjteményes kiállítása, Árkád G., Bp.; FIDEM-éremkiállítás, Párizs; Köztéri szobrok, plein air, Ráday utca, Bp.; Köztéri szobrok, Millenáris Park, Bp.; Faszobrász B., Erdős Reneé Ház, Bp.; Aquarell B., Eger; usa.hu, Modern M., Pécs; nl.hu, Galéria 9, Bp.; Egyedi Rajz B., Salgótarján; Százéves a Szolnoki Művésztelep, Szolnok; HungArt-ösztöndíjasok kiállítása, VG.

Köztéri munkái. 1994: Hermes-kút, Tulln (Ausztria); Transzláció, Nagyatád; 1995: Szent László-portré, Halásztelek; 1996: Alapy Gáspár-emléktábla, Komárom; 1998: épületplasztika-rekonstrukció, Komárom; 1999: Anker Alfonz-, Klebensberg Kunó-emléktábla, Komárom; Hunyadi János-, Szent-Györgyi Albert-, Neumann János-portré, Frankfurt, Nemzetközi Könyvkiállítás, magyar pavilon; 2000: épületplasztika, Millenniumi Üzletközpont, Komárom; 2001: Szent Imre-szobor, Mezőkövesd; 2002: Szent-Györgyi Albert-szobor, Balassagyarmat. Restaurátori munkák (ifj. Bóna István festőrestaurátor vezetésével), 1993–2000: II. századi római freskós szoba mennyezete, Tata, Kuny Domokos M.; középkori freskótöredékek, Baj; III-IV. századi római freskók, Szőny; antik szobrok másolatai, Komárom; IV. századi római freskók, Szabadbattyán; a Képzőművészeti Főiskola homlokzata, Bp.

Művészetét méltató fontosabb írások. BAKONYVÁRI M. Á.: Közeledések és megtalálások. Márkus Péter szobrai, ÚM, 1991/1; LÓSKA L.: Fa szobrok szabadtéren, ÚM, 1996/7; WEHNER T.: Egzaltált terek, ÉS, 1997. szeptember 7.; LÓSKA L.: Kisszobor ’97., XV. Országos Kisplasztikai B., ÚM, 1997/12.; Pécsi Kisplasztikai Biennálé, ÚM, 2001. Film: Főtér, Kaposvár, TV 1.

Rövidítések